De markt rekende op sterke cijfers van AB InBev en werd daarin dinsdag niet teleurgesteld. 's Werelds grootste bierbrouwer boekte een omzetgroei van 6% en heeft daarmee volgens analist Martin Crum van de IEX Beleggersdesk flink de wind in de zeilen.
AB InBev heeft de sterke cijfers voor een groot deel te danken aan opkomende markten zoals Brazilië, Colombia en China, stelt hij, maar er rolden ook in Europa en in het Midden-Oosten meer vaten uit de brouwerij.
Lagere productie voor derden
In het eerste kwartaal van dit jaar realiseerde AB InBev een omzet van 12,6 miljard dollar. Licht lager dan de omzet in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De daling hangt samen met de daling van productie voor derden. De omzet van de eigen producten klom juist met 5,9%, legt de analist uit.
De ebitda steeg stevig met ruim 8% tot afgerond 5 miljard dollar. Dit was onder andere te danken aan een verdere verbetering van de marge. De opbrengst van de drie wereldmerken van AB InBev - Budweiser, Stella Artois en Corona - steeg zelfs met 8,5%.
Sterke kwartaalcijfers
De genormaliseerde winst kwam in het afgelopen kwartaal uit op 2,5 miljard dollar tegenover 1,5 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. Per aandeel komt dat neer op 1,27 dollar in het eerste kwartaal van dit jaar tegenover 0,73 dollar in het eerste kwartaal van 2018.
Crum noemt de eerstekwartaalcijfers van de bierbrouwer "zoals verwacht sterk". Dat het bedrijf geen aanleiding ziet om te sleutelen aan de outlook betekent voor de rest van dit jaar onder andere een mooie groei van de omzet en ebitda, concludeert de analist.
Meld u gratis aan voor de Opinie Tips Nieuwsbrief van Beursduivel.