Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,630
  • Verschill

    +0,010 +0,18%
  • Volume

    168.092 Gem. (3M) 302,1K
  • Bied

    5,625  
  • Laat

    5,630  
+ Toevoegen aan watchlist

TomTom september 2022

901 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 46 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. harrysnel 9 september 2022 13:38
    quote:

    win some... schreef op 9 september 2022 09:31:

    [...]

    De cruciale vraag is voor mij als belegger: hoeveel euro's worden er met deze deal verdiend? Dat zal zijn 40 mio x ? euro. Alleen hoeveel die ? is, is totaal niet duidelijk. Het enige houvast is de backlog. Die was voor de deal 1,8 miljard en na de deal 1,9 miljard. Is het dan vreemd dat beleggers zich afvragen of deze deal op financieel gebied veel bij gaat dragen?
    Ik ben ook belegger in TomTom en kijk hier compleet anders naar. Het interesseert mij niet wat de deal met Cariad op korte/middellange termijn aan geld gaat opleveren.

    Waar het mij om gaat is dat TomTom zich nu een positie weet te verwerven binnen de waardeketen van mobiliteit. Omzet, winst, dividend ….. het wordt pas relevant voor mij als TT definitief een plaats heeft veroverd in de bedrijfstak en een toegevoegde waarde heeft weten te creëren voor de eindgebruiker. Dat zijn niet de autobouwers, niet de Big tech, niet de toeleveranciers als Bosch. Het gaat om de consument. TomTom moet zorgen dat het een wezenlijke bijdrage levert aan het nut dat de consument van mobiliteit ontleent aan het gebruik van een TomTom oplossing. De consument moet deze oplossing van TT in de auto willen hebben en de autobouwer moet deze dan leveren.

    Maar Harry, TomTom zit toch al jaren in een overgangsfase? De worsten worden toch al jaren verhangen? Wat moet er nu veranderen om te breken met de afgelopen 10 - 15 jaar?

    Ik zie het als volgt. Het kastje met de zuignap van TomTom was een briljante oplossing voor een grote behoefte onder de consumenten. TomTom had pricing power omdat de toegevoegde waarde voor de consument van zo’n kastje in de auto enorm was en er waren geen alternatieve oplossingen. Deze jaren waren wat mij betreft de omzet en winst het belangrijkst voor beleggers. Er was reeds een vaste plek in de waardeketen mobiliteit.

    Vervolgens komt Google met gratis navigatie. Op termijn zal de nieuwe generatie automobilisten kiezen voor telefoon ipv kastje van TT. Oplossing: ingebouwde navigatie leveren aan autobouwers. Maar: het grote probleem is geweest dat deze navigatie nauwelijks/geen waarde heeft toegevoegd voor de eindgebruiker. Als de auto van de band rolt is de ingebouwde navigatie feitelijk al verouderd. De bijdrage van TomTom aan het vervullen van de behoefte van de eindgebruiker is minimaal. En daarom vraagt de eindgebruiker niet om een auto met ingebouwde TomTom navigatie. Here of TomTom, het zal de automobilist niet veel uitmaken en anders is er ook nog Google. Waarom kon TomTom dan toch overleven als het geen unieke waarde toevoegt voor de consument? iAntwoord: omdat de autobouwers kaarten nodig denken te hebben voor de zelfrijdende auto. Omdat de autobouwers Google buiten de deur willen houden. Omdat autobouwers de baas willen blijven over hun eigen data. Omdat autobouwers te maken hebben met privacy wetgeving. Dat TomTom en Here konden blijven bestaan is vooral nuttig voor de autobouwers geweest en niet zozeer voor de consument. Daarom gaan de Duitsers die Here kopen ook rond de tafel zitten met TomTom in 2015 om afspraken te maken. Daarom krijgt TomTom orders van de eigenaren van Here ook na die overname. TomTom en Here moesten overleven. TomTom heeft strategisch nut voor de autobouwers maar geen/nauwelijks toegevoegde waarde voor de consument. Het is overleven zonder pricing power.

    Wat er nu veranderd is: de auto is een computer op wielen geworden. Connected car zorgt ervoor dat navigatie constant bijgewerkt kan worden. Dit zet ook de deur open voor andere oplossingen zoals het wegnemen van “range anxiety” bij elektrische auto’s, lane navigatie etc. Het is voor TomTom nu weer mogelijk om mee te werken aan oplossingen die daadwerkelijk waarde toevoegen voor de eindgebruiker. Cruciaal is om in de vloot van autobouwers terecht te komen. De auto is nu zelf het kastje met zuignap geworden, alleen dan nu met ontelbaar meer mogelijkheden.

    Als ik dan zie dat Cariad voor navigatie met TomTom in zee gaat ipv met Here dan kijk ik niet naar de mogelijke omzet van deze deal maar naar het succesvol binnendringen in de “de computer” van deze autobouwer. Daar gaat het nu om. Dat TomTom in deze nieuwe situatie van de door software gedefinieerde auto een plek krijgt om (mee te werken aan) oplossingen voor de consument.
  2. forum rang 7 sniklaas 9 september 2022 13:52
    quote:

    win some... schreef op 9 september 2022 09:31:

    [...]De cruciale vraag is voor mij als belegger: hoeveel euro's worden er met deze deal verdiend? Dat zal zijn 40 mio x ? euro. Alleen hoeveel die ? is, is totaal niet duidelijk. Het enige houvast is de backlog. Die was voor de deal 1,8 miljard en na de deal 1,9 miljard. Is het dan vreemd dat beleggers zich afvragen of deze deal op financieel gebied veel bij gaat dragen?
    vooralsnog resulteren de deals niet in een verhoging van de financiele backlog gezien de 1900 mio € ultimo 2021...

    In de aanloop naar de Q4 en 2021 cijfers sprak ik de hoop uit dat de (her) nieuwe deals met oa CARIAD voor pak em beet jaarlijks 4 mio ADAS voertuigen erbij met een contractduur van 5 jaar de backlog na 2 jaar van stilstand met 500 mio zouden verhogen naar 2300 mio€, uiteindelijk slechts een povere toename van 100 mio € erbij naar 1900 mio€

    Afwachten tot de 2022 cijfers en ben zeer benieuwd of hierin de financiele impact van de Cariad en recentelijk HKD deals terug te vinden zijn, op zijn minst verwacht ik voor ultimo 2022 een backlog bedrag dat ligt tussen de 2500 en 2800 mio€...

    Is de financiele toename van de backlog stukken lager zal een fors lagere OPEX en te verwachten in 2023 en verder gerapporteerd moeten worden wil er sprake zijn van zicht op een acceptabel verdienmodel...

    Voor betalingen in data koop ik als aandeelhouder niets wanneer de bespraring op OPEX achterblijft...
  3. [verwijderd] 9 september 2022 14:29
    quote:

    sniklaas schreef op 9 september 2022 13:52:

    [...]

    TomTom geeft aan dat er 30-40 miljoen meer omzet komt in 2023 versus 2022. Daarnaast zal er 40 miljoen bespaard worden in kaartenmaken door automatisering, waarvan de helft wordt ge-herinvesteerd in het versterken van sales voor nieuwe producten en afzetgebieden (Azie).

    Per saldo dus 50-60 miljoen beter resultaat volgend jaar vergeleken bij dit jaar. Dat komt ook overeen met de outlook dat tomtom gaat van een cashflow van *around* -5% naar *at least* +5%. Dus een verbetering van minimaal tien procentpunt.

    Wat voor outlook er in de jaren daarna komt weten we nu nog niet. Op de calendar van tomtom staat dat begin november de investor day is en dan is er een meerjaren-outlook.

    Wat we wel weten is dat automotive omzet ook na 2023 gaat groeien op basis van het orderboek. Dus ik verwacht wel een groei en zoals bekend heeft TT vooral een vaste kostenbasis waardoor aanvullende omzet voor 85% aan winst bijdraagt. Doordat TomTom nu de helft van aantal aandelen heeft als vroeger — voor de verkoop van de Telematics divisie — gaat het dan ook sneller met de winst per aandeel.

    Ik geloof niet in luchtkastelen dus een miljardenomzet per 2030 moet TT heel goed beargumenteren. Wel lijkt winstgroei in meerdere jaren me geen onrealistische verwachting.

    Daarnaast zouden ze — als komend jaar de kostenbasis structureel lager is — ook minder cash hoeven aanhouden voor tegenvallers. Tijdens Corona en nu met de onrust in de wereld is het wel lekker dat tomtom 330 miljoen op de bank heeft staan. Maar die is straks minder nodig als buffer en een goede acquisitie van 200 miljoen die ook echt direct aan het bedrijfsresultaat bijdraagt (zelf klanten en omzet heeft) lijkt me wel wat.
  4. [verwijderd] 9 september 2022 14:38
    quote:

    sniklaas schreef op 9 september 2022 13:52:

    [...]vooralsnog resulteren de deals niet in een verhoging van de financiele backlog gezien de 1900 mio € ultimo 2021...

    Als je terugrekent werden er in 2021 voor 423 miljoen nieuwe orders geboekt. Er was namelijk een uitstroom uit de boeken van 323 miljoen en het orderboek groeide met 100 miljoen. Die uitstroom is een som van gefactureerde omzet in 2021 (223) plus verlaging van contractwaarde van bepaalde contracten door lager volume (chips) in de nog lopende contractperiode.

    Je kunt hier op twee manieren naar kijken:

    * Orderniveau (423) is echt substantieel hoger dan huidige omzet (232) dus hier zit nog behoorlijk upside in.

    * 423 miljoen is nog niet het niveau dat nodig is om voor Automotive + Enterprise het 1 miljard niveau te halen binnen enkele jaren. Enterprise doet nu 170 dus de som daarvan is 600. Is 15% CAGR nodig gedurende 4 jaar om tot miljard te komen.
  5. [verwijderd] 9 september 2022 14:57
    En dit is natuurlijk het echte spel. Door Covid en nasleep met supply chain heeft de HD maps markt drie jaar vertraging opgelopen. Maar die markt is niet ineens weg.

    “the global HD map for autonomous vehicles market is predicted to generate $3.7 billion in 2025, and is projected to reach $66.1 billion by 2035, growing at a CAGR of 33.4% from 2025 to 2035.

    www.globenewswire.com/news-release/20...

    TomTom noemt zichzelf marktleider in HD maps via 7 van de 10 autofabrikanten, maar die markt is nu nog heel klein. Maar deze wordt nog steeds op tientallen miljarden geschat in de toekomst. Daar zullen ze bij de investor day wel op ingaan. Misschien houdt TT die 300 miljoen op de bank om heel snel te schakelen bij een doorbraak bij een klant.
  6. forum rang 6 boem! 9 september 2022 15:06
    quote:

    sniklaas schreef op 9 september 2022 13:52:

    [...]vooralsnog resulteren de deals niet in een verhoging van de financiele backlog gezien de 1900 mio € ultimo 2021...

    Afwachten tot de 2022 cijfers en ben zeer benieuwd of hierin de financiele impact van de Cariad en recentelijk HKD deals terug te vinden zijn, op zijn minst verwacht ik voor ultimo 2022 een backlog bedrag dat ligt tussen de 2500 en 2800 mio€...

    Backlog ult 2021 1,900
    IFRS omzet 2022 230

    Backlog ult 2022 2,500 a 2,800

    nieuwe orders incl herwaardering 2022 830 a 1,130
  7. forum rang 7 sniklaas 9 september 2022 15:08
    A@E Omzet naar 1000 mio€ is nog mijlenver verwijdert van de huidige realiteit waarbij een financiele backlog hoort van 4000 mio€+….

    Na jaren van stilstand, dus achteruitgang is een 100 mio€ toename een druppel op de gloeiende plaat die zelfs de toekomstige inflatie niet weet te compenseren…

    De 1900 mio€ van 2021 moet naar 2000 mio€+ wil je toekomstig niet interen…
  8. forum rang 6 win some... 9 september 2022 15:53
    quote:

    harrysnel schreef op 9 september 2022 13:38:

    [...]

    Ik ben ook belegger in TomTom en kijk hier compleet anders naar. Het interesseert mij niet wat de deal met Cariad op korte/middellange termijn aan geld gaat opleveren.

    Waar het mij om gaat is dat TomTom zich nu een positie weet te verwerven binnen de waardeketen van mobiliteit. Omzet, winst, dividend ….. het wordt pas relevant voor mij als TT definitief een plaats heeft veroverd in de bedrijfstak en een toegevoegde waarde heeft weten te creëren voor de eindgebruiker. Dat zijn niet de autobouwers, niet de Big tech, niet de toeleveranciers als Bosch. Het gaat om de consument. TomTom moet zorgen dat het een wezenlijke bijdrage levert aan het nut dat de consument van mobiliteit ontleent aan het gebruik van een TomTom oplossing. De consument moet deze oplossing van TT in de auto willen hebben en de autobouwer moet deze dan leveren.

    Maar Harry, TomTom zit toch al jaren in een overgangsfase? De worsten worden toch al jaren verhangen? Wat moet er nu veranderen om te breken met de afgelopen 10 - 15 jaar?

    Ik zie het als volgt. Het kastje met de zuignap van TomTom was een briljante oplossing voor een grote behoefte onder de consumenten. TomTom had pricing power omdat de toegevoegde waarde voor de consument van zo’n kastje in de auto enorm was en er waren geen alternatieve oplossingen. Deze jaren waren wat mij betreft de omzet en winst het belangrijkst voor beleggers. Er was reeds een vaste plek in de waardeketen mobiliteit.

    Vervolgens komt Google met gratis navigatie. Op termijn zal de nieuwe generatie automobilisten kiezen voor telefoon ipv kastje van TT. Oplossing: ingebouwde navigatie leveren aan autobouwers. Maar: het grote probleem is geweest dat deze navigatie nauwelijks/geen waarde heeft toegevoegd voor de eindgebruiker. Als de auto van de band rolt is de ingebouwde navigatie feitelijk al verouderd. De bijdrage van TomTom aan het vervullen van de behoefte van de eindgebruiker is minimaal. En daarom vraagt de eindgebruiker niet om een auto met ingebouwde TomTom navigatie. Here of TomTom, het zal de automobilist niet veel uitmaken en anders is er ook nog Google. Waarom kon TomTom dan toch overleven als het geen unieke waarde toevoegt voor de consument? iAntwoord: omdat de autobouwers kaarten nodig denken te hebben voor de zelfrijdende auto. Omdat de autobouwers Google buiten de deur willen houden. Omdat autobouwers de baas willen blijven over hun eigen data. Omdat autobouwers te maken hebben met privacy wetgeving. Dat TomTom en Here konden blijven bestaan is vooral nuttig voor de autobouwers geweest en niet zozeer voor de consument. Daarom gaan de Duitsers die Here kopen ook rond de tafel zitten met TomTom in 2015 om afspraken te maken. Daarom krijgt TomTom orders van de eigenaren van Here ook na die overname. TomTom en Here moesten overleven. TomTom heeft strategisch nut voor de autobouwers maar geen/nauwelijks toegevoegde waarde voor de consument. Het is overleven zonder pricing power.

    Wat er nu veranderd is: de auto is een computer op wielen geworden. Connected car zorgt ervoor dat navigatie constant bijgewerkt kan worden. Dit zet ook de deur open voor andere oplossingen zoals het wegnemen van “range anxiety” bij elektrische auto’s, lane navigatie etc. Het is voor TomTom nu weer mogelijk om mee te werken aan oplossingen die daadwerkelijk waarde toevoegen voor de eindgebruiker. Cruciaal is om in de vloot van autobouwers terecht te komen. De auto is nu zelf het kastje met zuignap geworden, alleen dan nu met ontelbaar meer mogelijkheden.

    Als ik dan zie dat Cariad voor navigatie met TomTom in zee gaat ipv met Here dan kijk ik niet naar de mogelijke omzet van deze deal maar naar het succesvol binnendringen in de “de computer” van deze autobouwer. Daar gaat het nu om. Dat TomTom in deze nieuwe situatie van de door software gedefinieerde auto een plek krijgt om (mee te werken aan) oplossingen voor de consument.
    In de tijd van de PND's bestond er een rechtstreekse relatie tussen TT en de consument. TT was toen bij iedereen bekend. De merknaam TT was voor velen zelfs synoniem aan het begrip PND.

    Heden ten dage is er geen rechtstreekse relatie tussen de consument en TT. De meeste mensen zijn zelfs verbaasd dat TT uberhaupt nog bestaat. Ik vermoed zelfs dat velen zelfs geen idee hebben dat hun navigatie van TT afkomstig is.

    Ik zie dit met de connected car niet veranderen.Consumenten hebben een relatie met een automerk. De autofabrikanten zijn gericht op het versterken van hun eigen merknaam. Vaak wordt TT niet eens genoemd als leverancier van de navigatie. TT inside is totaal geen verkoopargument. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Apple Carplay of Google Automated Services. Dat zijn merknamen die consumenten wel aanspreken.

    De consument neemt een abonnement Maps/Traffic ook af via de autofabrikant en niet via TT. Hij verlengt dit vervolgens ook via de autofabrikant. Maar een klein gedeelte van wat de consument hiervoor moet betalen komt bij TT terecht. TT is slechts toeleverancier en heeft totaal geen pricing power. Het is gewoon slikken of stikken voor TT. Vergelijk bijvoorbeeld de winstgroei bij autofabrikanten in de afgelopen 2 jaar met de winstgroei bij TT.

    De terugkeer naar de dagen van de PND qua relatie met de consument lijkt me een utopie. TT inside is momenteel geen verkoopargument. Verkopen van navigatie/maps verloopt via OEM's die er ook geen enkel belang bij hebben om van TT in de toekomst een gewilde merknaam te maken. Liever plakken ze een eigen bedachte naam op het infotainmentsysteem
  9. forum rang 6 win some... 9 september 2022 16:15
    quote:

    *JustMe* schreef op 9 september 2022 14:38:

    [...]

    Als je terugrekent werden er in 2021 voor 423 miljoen nieuwe orders geboekt. Er was namelijk een uitstroom uit de boeken van 323 miljoen en het orderboek groeide met 100 miljoen. Die uitstroom is een som van gefactureerde omzet in 2021 (223) plus verlaging van contractwaarde van bepaalde contracten door lager volume (chips) in de nog lopende contractperiode.

    Je kunt hier op twee manieren naar kijken:

    * Orderniveau (423) is echt substantieel hoger dan huidige omzet (232) dus hier zit nog behoorlijk upside in.

    * 423 miljoen is nog niet het niveau dat nodig is om voor Automotive + Enterprise het 1 miljard niveau te halen binnen enkele jaren. Enterprise doet nu 170 dus de som daarvan is 600. Is 15% CAGR nodig gedurende 4 jaar om tot miljard te komen.
    Uit je rekensom blijkt dat er in 2021 een herwaardering van de contractwaarde is geweest ter hoogte van 100 mio. Bij mijn weten heeft TT hier nooit iets over gezegd. Zo ja, dan graag een verwijzing naar waar dit staat. Anders is het getal van 100 mio een aanname en daarmee ook de rest van de rekensom.

    In 2015 was de orderintake 300 mio, in 2016 ook 300 mio, in 2017 zelfs 400 mio. In de daaropvolgende jaren is de Automotive omzet nooit hoger dan 266 mio geweest. De verwachting dat een bepaald niveau orderintake een paar jaar later in de omzet terugkomt is dus niet in steen gebeiteld.

    Zelfs al zou het bedrag van 423 mio orderintake kloppen, dan nog is dit teleurstellend. Gezien de trend om voor langere periodes contracten met OEM's af te sluiten, zou ook een veel hogere orderintake logisch zijn. Dat is dan niet het geval. Als de volumes groter zijn, maar de verwachte omzet niet, dan is mijn conclusie dat er sprake is van prijserosie. En dat is voor TT zeer waarschijnlijk geen tijdelijk probleem.
  10. harrysnel 9 september 2022 17:08
    quote:

    win some... schreef op 9 september 2022 15:53:

    [...]

    In de tijd van de PND's bestond er een rechtstreekse relatie tussen TT en de consument. TT was toen bij iedereen bekend. De merknaam TT was voor velen zelfs synoniem aan het begrip PND.

    Heden ten dage is er geen rechtstreekse relatie tussen de consument en TT. De meeste mensen zijn zelfs verbaasd dat TT uberhaupt nog bestaat. Ik vermoed zelfs dat velen zelfs geen idee hebben dat hun navigatie van TT afkomstig is.

    Ik zie dit met de connected car niet veranderen.Consumenten hebben een relatie met een automerk. De autofabrikanten zijn gericht op het versterken van hun eigen merknaam. Vaak wordt TT niet eens genoemd als leverancier van de navigatie. TT inside is totaal geen verkoopargument. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Apple Carplay of Google Automated Services. Dat zijn merknamen die consumenten wel aanspreken.

    De consument neemt een abonnement Maps/Traffic ook af via de autofabrikant en niet via TT. Hij verlengt dit vervolgens ook via de autofabrikant. Maar een klein gedeelte van wat de consument hiervoor moet betalen komt bij TT terecht. TT is slechts toeleverancier en heeft totaal geen pricing power. Het is gewoon slikken of stikken voor TT. Vergelijk bijvoorbeeld de winstgroei bij autofabrikanten in de afgelopen 2 jaar met de winstgroei bij TT.

    De terugkeer naar de dagen van de PND qua relatie met de consument lijkt me een utopie. TT inside is momenteel geen verkoopargument. Verkopen van navigatie/maps verloopt via OEM's die er ook geen enkel belang bij hebben om van TT in de toekomst een gewilde merknaam te maken. Liever plakken ze een eigen bedachte naam op het infotainmentsysteem
    Helemaal mee eens. Heb hier altijd geschreven dat de diversificatie van Consumer naar sporthorloge, fitness bandje en camera een blunder is geweest omdat TomTom niet kan concurreren met een Apple, Fitbit of GoPro als de functionaliteit van de producten vergelijkbaar is. Dat hele sport avontuur waarbij mw Vigreux ook nog eens trots aangaf dat TT “het laatste Europese consumentenmerk is”, heeft klauwen vol geld gekost en heb daar op dit forum mijn afschuw meermaals over uitgesproken.

    Aan de navigatie oplossing van Cariad zal ook niet de naam van TomTom verbonden worden. Dat bedoel ik niet. Waar het mij om gaat is dat TomTom een VW competenties biedt die Cariad vervolgens gebruikt om waarde toe te voegen voor de koper van de auto. Dus dat een koper van elektrische auto voor VW kiest omdat bij dat merk het hele gedoe rond tijdig opladen het best geregeld is. En daar draagt TomTom dan (niet zichtbaar) aan bij.

    Goddijn heeft regelmatig de noodzaak genoemd om de gebruikservaring van de ingebouwde navigatie naar het niveau van de smartphone te tillen. Toen Renault voor enkele modellen naar Google ging noemde hij dat ook een wake-up call voor de sector. Dat betekent dus eigenlijk dat TT door de autobouwers weliswaar gebruikt wordt maar dat er betere alternatieven voor de consument zijn.

    Nu de automakers bereid zijn om te investeren in connected car en zelfrijdende auto en de auto’s qua software steeds meer kunnen, kan TomTom ingeschakeld worden om bij te dragen aan een oplossing die niet suboptimaal is maar daadwerkelijk waarde heeft voor consument.

    Er is hier dikwijls gesteld dat TomTom alleen onder de vleugels van een grote partij een rol kan spelen binnen de bedrijfstak en dus beter overgenomen zou kunnen worden. Denk dat de samenwerking met bv een Cariad ook een alternatief is om relevant te blijven en dat opgaan in een ander bedrijf niet persé nodig is.
  11. [verwijderd] 9 september 2022 17:27
    quote:

    win some... schreef op 9 september 2022 16:15:

    [...]

    Uit je rekensom blijkt dat er in 2021 een herwaardering van de contractwaarde is geweest ter hoogte van 100 mio. Bij mijn weten heeft TT hier nooit iets over gezegd. Zo ja, dan graag een verwijzing naar waar dit staat. Anders is het getal van 100 mio een aanname en daarmee ook de rest van de rekensom.

    Is gewoon besproken bij de jaarcijfers.

    Francois-Xavier Bouvignies - UBS Investment Bank, Research Division - Technology Analyst

    Hi, thank you very much. My first question is on the backlog, if I may, of EUR 1.9 billion. So maybe can you give us a sense of how much exactly was the impact on your backlog from the revision -- the revaluation of some contracts. And more importantly, how is your market share doing? I know we talk about that every quarter, but if we look at your guidance and the production of cars, you used to, in the past, outperform significantly even on the operational Automotive revenue side, but it seems that it's really slowing down, this outperformance, if there -- if any. And – this is a question on your market share dynamic here. So, I was just -- how do you feel about the market share globally, and to explain this performance versus production, maybe, that it is less strong. Yes, that would be my first question.

    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - Member of Management Board & CFO
    Okay, thank you Francois. Let me take your first question and then I hand over to Harold for the market share and take rate question. Yes, a rough
    estimate is that it is close to EUR 100 million. It's a bit less than that, but that's the order of magnitude.

    Geeft daarna stokje door aan Goddijn:

    Yes, market share. So we have been on a good trajectory. We won a couple of significant accounts in the past couple of years. They have not materialized in sales. So we see that coming through accelerating the sales in 2023, when most of those contracts start to deliver invoiced revenue.

    Difficult to say where we are absolutely in terms of market share. I think 2021 was a good year with the further expansion into the German carmakers, with a significant deal with Volkswagen Group. As far as we can see, we haven't lost anything. So, you would expect that, that market share has been -- will continue to grow. But I think it's fair to say that the rate at which that market share is growing, is slowing down a little bit.
  12. forum rang 6 win some... 9 september 2022 20:14
    quote:

    *JustMe* schreef op 9 september 2022 17:27:

    [...]

    Is gewoon besproken bij de jaarcijfers.

    Francois-Xavier Bouvignies - UBS Investment Bank, Research Division - Technology Analyst

    Hi, thank you very much. My first question is on the backlog, if I may, of EUR 1.9 billion. So maybe can you give us a sense of how much exactly was the impact on your backlog from the revision -- the revaluation of some contracts. And more importantly, how is your market share doing? I know we talk about that every quarter, but if we look at your guidance and the production of cars, you used to, in the past, outperform significantly even on the operational Automotive revenue side, but it seems that it's really slowing down, this outperformance, if there -- if any. And – this is a question on your market share dynamic here. So, I was just -- how do you feel about the market share globally, and to explain this performance versus production, maybe, that it is less strong. Yes, that would be my first question.

    Taco J. F. Titulaer - TomTom N.V. - Member of Management Board & CFO
    Okay, thank you Francois. Let me take your first question and then I hand over to Harold for the market share and take rate question. Yes, a rough
    estimate is that it is close to EUR 100 million. It's a bit less than that, but that's the order of magnitude.

    Geeft daarna stokje door aan Goddijn:

    Yes, market share. So we have been on a good trajectory. We won a couple of significant accounts in the past couple of years. They have not materialized in sales. So we see that coming through accelerating the sales in 2023, when most of those contracts start to deliver invoiced revenue.

    Difficult to say where we are absolutely in terms of market share. I think 2021 was a good year with the further expansion into the German carmakers, with a significant deal with Volkswagen Group. As far as we can see, we haven't lost anything. So, you would expect that, that market share has been -- will continue to grow. But I think it's fair to say that the rate at which that market share is growing, is slowing down a little bit.
    Oke, bedankt! Die uitspraken van TT stonden niet meer op mijn netvlies.
  13. [verwijderd] 9 september 2022 20:42
    quote:

    win some... schreef op 9 september 2022 20:14:

    [...]

    Oke, bedankt! Die uitspraken van TT stonden niet meer op mijn netvlies.
    Ik verzin nooit zomaar iets.

    Bottom line:
    - omzetgroei automotive versnelt in 2023
    - Volkswagen contract is “een grote”
    - Afgelopen jaren marktaandeel groei door nieuwe klanten; zie je nog niet in de cijfers (zo begint levering aan VW bijvoorbeeld in 2023)
    - Geen contracten verloren. Niet aan HERE, niet aan Google

    Dit in combinatie met 330 miljoen op de bank, voor 10 jaar automotive omzet in de boeken én veel meer voorspelbare omzet (langjarig uit licenties) maakt het risico in dit bedrijf heel laag. En ook een beetje saai.
  14. beursbeurs 9 september 2022 21:04
    op 2 november de CMD, maar op 22 september heeft Qualcomm Autmotive ook een Investor Day dat heel informatief kan zijn!
  15. forum rang 7 ketchup 9 september 2022 21:26
    quote:

    *JustMe* schreef op 9 september 2022 20:42:

    [...]

    Ik verzin nooit zomaar iets.

    Bottom line:
    - omzetgroei automotive versnelt in 2023
    - Volkswagen contract is “een grote”
    - Afgelopen jaren marktaandeel groei door nieuwe klanten; zie je nog niet in de cijfers (zo begint levering aan VW bijvoorbeeld in 2023)
    - Geen contracten verloren. Niet aan HERE, niet aan Google

    Dit in combinatie met 330 miljoen op de bank, voor 10 jaar automotive omzet in de boeken én veel meer voorspelbare omzet (langjarig uit licenties) maakt het risico in dit bedrijf heel laag. En ook een beetje saai.
    Wat vooral laag staat is de beurswaarde van dit bedrijf en dat al jaren
    En al die zogezegde miljarden aan def revenue / backlog enz …. en al het winnen van tenders en nieuwe klanten , doet helemaal niets voor aandeel appreciatie

    Als je niet beter wist zou je denken aan een Ponzi opzet , waarbij cash uit de toko enkel voor uitbetaling renumeratie dient en forward book inkomsten op papier blijven oplopen en vooruit geschoven blijven , maar nooit als gerealiseerde winst gerapporteerd worden
  16. forum rang 4 vreemdvermogen 9 september 2022 22:08
    quote:

    ketchup schreef op 9 september 2022 21:26:

    [...

    Als je niet beter wist zou je denken aan een Ponzi opzet , waarbij cash uit de toko enkel voor uitbetaling renumeratie dient en forward book inkomsten op papier blijven oplopen en vooruit geschoven blijven , maar nooit als gerealiseerde winst gerapporteerd worden
    Met alle respect maar ik begrijp hier geen sikkepit van. Wartaal?
  17. forum rang 7 sniklaas 9 september 2022 22:44
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 9 september 2022 22:08:

    [...]

    Met alle respect maar ik begrijp hier geen sikkepit van. Wartaal?
    Charles Ponzi een oplichter actief eind achtiende eeuw en bedenker van het Ponze Scheme waar frauduleuze investeringen aan de man worden gebracht met toespelingen op hoge rendementen waar 'uitkeringen' in feite bekostigd worden uit de inleg van nieuwe investeerders.

    Of de term Ponzi van toepassing is voor TT is discutabel maar de naam bekt prima en vat mooi samen het YOY worst verhangen, negeren van de aandeelhouders belangen en aanhoudende zelfverrijking zonder daarvoor de benodigde prestaties te leveren.

    [Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen aangepast. ]
  18. forum rang 7 sniklaas 9 september 2022 22:58
    quote:

    *JustMe* schreef op 9 september 2022 20:42:

    [...]

    Ik verzin nooit zomaar iets.

    Bottom line:
    - omzetgroei automotive versnelt in 2023
    - Volkswagen contract is “een grote”
    - Afgelopen jaren marktaandeel groei door nieuwe klanten; zie je nog niet in de cijfers (zo begint levering aan VW bijvoorbeeld in 2023)
    - Geen contracten verloren. Niet aan HERE, niet aan Google

    Dit in combinatie met 330 miljoen op de bank, voor 10 jaar automotive omzet in de boeken én veel meer voorspelbare omzet (langjarig uit licenties) maakt het risico in dit bedrijf heel laag. En ook een beetje saai.
    'don't jump into conclusions' eerst maar eens de 2022 jaar cijfers afwachten en nog belangrijker, wat is de toename van de backlog.

    Met de deals van Cariad en HKD voor levering van navigatie producten in de komende 4....10 jaar voor vele miljoenen voertuigen zal de financiele backlog zeer fors moeten toenemen naar minimaal 2500.....2800 mio€...

    Blijft de financiele backlog steken op 2200.....2400 mio€ is sprake van 1 of 2 grote teleurstellingen ook al gezien de toename van de looptijd van de onderliggende contracten...
  19. forum rang 6 boem! 10 september 2022 03:53
    ik heb sterk het vermoeden, dat jij niet begrijpt waar het backlog toe dient.

    het backlog geeft je een indicatie van wat je aan omzet mag verwachten.

    wat je erin stopt komt er ook op enig moment weer uit.

    de teleusrtelling die er bij jou ontstaat wanneer het backlog blijft steken op 2300 deel ik niet.

    in dat geval zal de nieuwe omzet in het jaar 2022 nl 1.9-2.3 - .230= 630 mio hebben bedragen.

    met een nieuwe jaarlijkse omzet van 600 mio kom je uiteindelijk uit op een IFRS omzet van 600 mio.

    zonder camouflage is het daarom beter te kijken naar de jaarlijkse toename van de prod omzet dan naar datgene wat er in de tussentijd wordt getoond aan IFRS omzet.
  20. forum rang 8 Wereldbelegger 10 september 2022 07:09
    ING analyst Marc Hesselink heeft een (prive?)conferentie met Taco Titulaer (CFO) op 8 sept gehad.
    Blijkbaar moet hij daar nog van bijkomen.

    Nog geen herziening van koersdoel en advies

    Broker ING
    Analyst Date Target Price Recommendation

    Marc Hesselink 18-Jul-22 € 8.00 Hold
    Marc Hesselink 15-Jul-22 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 12-Jul-22 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 01-Jun-22 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 19-Apr-22 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 14-Apr-22 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 12-Apr-22 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 07-Feb-22 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 04-Feb-22 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 21-Dec-21 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 01-Dec-21 € 7.50 Hold
    Marc Hesselink 14-Oct-21 € 7.50 Hold
901 Posts
Pagina: «« 1 ... 14 15 16 17 18 ... 46 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. Aperam Q1-cijfers
    3. Bpost Q1-cijfers
    4. Credit Agricole Q1-cijfers
    5. Ontex -Q1-cijfers
    6. Brunel Q1-cijfers
    7. Heijmans €0,89 ex-dividend
    8. VS banengroei en werkloosheid april Banengroei: 243K. Werkloosheid: 3,8%. Uurlonen: +0,3% MoM volitaliteit verwacht
    9. VS inkoopmanagersindex diensten S&P april (def)
    10. VS Inkoopmanagersindex diensten ISM april (def)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht