Word abonnee en neem Beursduivel Premium
Rode planeet als pijlen grid met hoorntjes Beursduivel
Aandeel

TomTom NL0013332471

Laatste koers (eur)

5,630
  • Verschill

    +0,010 +0,18%
  • Volume

    169.995 Gem. (3M) 302,1K
  • Bied

    5,630  
  • Laat

    5,640  
+ Toevoegen aan watchlist

TOMTOM SEPTEMBER 2016

4.714 Posts
Pagina: «« 1 ... 116 117 118 119 120 ... 236 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Koos99 21 september 2016 11:41
    quote:

    -Tompouce- schreef op 21 september 2016 11:13:

    Schandalig weer van IR om berichten tijdens beurshandel te publiceren, dit kan echt niet.
    Waarom is dat schandalig? PB's mogen gewoon tijdens beurshandel gepubliceerd worden.
  2. [verwijderd] 21 september 2016 11:44
    quote:

    mjmj schreef op 21 september 2016 11:33:

    [...]
    Ik dacht dat alleen omzet "deferred" kan zijn. Geldt het dan toch ook voor kosten voor deals?
    Eventuele klantspecifieke aanpassingskosten zijn zeer waarschijnlijk al operationeel genomen. Het zijn inderdaad de ontvangsten die slechts gedeeltelijk in de 2017 omzet gaan komen en verder in de defrev pot gaan.

    Het is van de defrev-pot gerukt dat daar zoveel onduidelijkheid over zou moeten bestaan. Ook het feit dat zowel MdD als Justin zich kennelijk kunnen vergissen dat dit NIET om een orderboek uitbreiding gaat is tekenend voor het beschamende niveau van IR om klare wijn te schenken!

    Maar dat een accountant al die onduidelijkheid rond direct genomen kosten en uitgestelde opbrengsten accepteert is ronduit onprofessioneel!
  3. Koos99 21 september 2016 11:45
    quote:

    potpourri schreef op 21 september 2016 11:41:

    @ xynix

    quote

    New global contract Subaru

    Subaru used to be a customer of TomTom Automotive in the years 2009-2012 on multiple models but the contract was not renewed thereafter

    unquote

    de markt rekent dit als een nieuw contract en dit zal dus onderdeel uitmaken voor de order intake

    dit is echter niet de account waar de experts op zitten te wachten, die komt er nog aan.

    Waarschijnlijk is het geen nieuw (lees 2016) afgesloten contract, maar al uit de jaren daarvoor. Ik heb het al vaker aangehaald, deze manier van publiceren zorgt voor veel onduidelijkheid. Wanneer dit contract in 2014 of 2015 is afgesloten dan zat het al in de order intake en dan hebben we er al voor gejuicht, is dit contract pas in 2016 afgesloten dan is het nog niet in de order intake verwerkt en is het goed nieuws. Weten doen we het niet
  4. Spoetnik 21 september 2016 11:46
    quote:

    xynix schreef op 21 september 2016 11:44:

    [...]
    Eventuele klantspecifieke aanpassingskosten zijn zeer waarschijnlijk al operationeel genomen. Het zijn inderdaad de ontvangsten die slechts gedeeltelijk in de 2017 omzet gaan komen en verder in de defrev pot gaan.

    Het is van de defrev-pot gerukt dat daar zoveel onduidelijkheid over zou moeten bestaan. Ook het feit dat zowel MdD als Justin zich kennelijk kunnen vergissen dat dit NIET om een orderboek uitbreiding gaat is tekenend voor het beschamende niveau van IR om klare wijn te schenken!

    Maar dat een accountant al die onduidelijkheid rond direct genomen kosten en uitgestelde opbrengsten accepteert is ronduit onprofessioneel!
    Ik denk dat de accountant de details en specificatie van deferred wel kent hoor, wij krijgen die info alleen niet.
  5. forum rang 6 boem! 21 september 2016 11:47
    Ja zij geven zelf aan dat de OPEX dit jaar hoger zal zijn vanwege kosten te maken voor gewonnen deals vanuit het orderboek.

    Dus eerst het zout(kosten) en dan het zoet(baten).

    Waarbij de fiscus heeft ingestemd om daarna die baten te deferren.
  6. [verwijderd] 21 september 2016 11:48
    quote:

    potpourri schreef op 21 september 2016 11:41:

    @ xynix

    quote

    New global contract Subaru

    Subaru used to be a customer of TomTom Automotive in the years 2009-2012 on multiple models but the contract was not renewed thereafter

    unquote

    de markt rekent dit als een nieuw contract en dit zal dus onderdeel uitmaken voor de order intake

    dit is echter niet de account waar de experts op zitten te wachten, die komt er nog aan.

    Thx Wies. Helder.
  7. [verwijderd] 21 september 2016 11:49
    quote:

    Koos99 schreef op 21 september 2016 11:45:

    [...]

    Waarschijnlijk is het geen nieuw (lees 2016) afgesloten contract, maar al uit de jaren daarvoor. Ik heb het al vaker aangehaald, deze manier van publiceren zorgt voor veel onduidelijkheid. Wanneer dit contract in 2014 of 2015 is afgesloten dan zat het al in de order intake en dan hebben we er al voor gejuicht, is dit contract pas in 2016 afgesloten dan is het nog niet in de order intake verwerkt en is het goed nieuws. Weten doen we het niet
    Koos, dat begrijp ik

    maar bij TT moet je nu eenmaal een onderscheid maken tussen pending en reported

    waarbij je reported moet lezen als confirmed.

    er zijn wel analisten die dit weten.
    we hebben er nu nog eentje bij dat heet reserveringen.

    geef toe het maakt het wel wat onoverzichtelijk.

    Subaru is nu voor mij confirmed, zo lees ik het en daarom dus nu reported.

    ok, moet weg, zie het vanavond wel ik gok op een slot iets boven de 8
  8. [verwijderd] 21 september 2016 11:51
    Tom TOM gaat het maken....
    Alle aandacht de komende maand gaan naar TOM TOM net als Galapagos ! dus doe je voordeel mee. wees snel erbij. de koersdoel van 8,70 is erg laag en naar mening van experts zelf belachelijk laag.

    suc 6 mee .
  9. [verwijderd] 21 september 2016 11:53
    quote:

    xynix schreef op 21 september 2016 11:24:

    [...]
    Nope! Staat al in het orderboek. Wel waarschijnlijk met te lage aantallen autoverkopen en take rates. Zeker als TT zou bijdragen aan het succes van het model ;-) !!
    Dat hoeft niet, het kan in het orderboek hebben gezeten voor een enkel model.

    Dan krijgt het orderboek nu een uplift naar global en meer modellen.
  10. mjmj 21 september 2016 11:59
    quote:

    Paulus29 schreef op 21 september 2016 11:57:

    Is er al een eerste reactie van die gladde Haitong (Marshall Wace) analist?
    Jazeker, ze hebben al een paar 100-duizend aandelen op de markt gegooid.
  11. [verwijderd] 21 september 2016 12:00
    quote:

    *Justin* schreef op 21 september 2016 11:20:

    Ik schat de omzet op tussen de 10 en 20 miljoen per jaar.

    Order van 3-5 jaar voegt minimaal 30 en maximaal 100 miljoen euro toe aan het orderboek.
    Graag een ruwe onderbouwing van deze ruwe schatting met de componenten:

    -Jaarvolume Subaru
    -Take-rate
    -Initiële licentiefee sofware
    -Jaarlijks abonnement op de real-time Services
  12. [verwijderd] 21 september 2016 12:07
    Er zit wel 1 maar aan, het wordt alleen geleverd met de high-end uitvoering. Dat is zeker niet het volledige jaarvolume van Subaru...
  13. [verwijderd] 21 september 2016 12:12
    quote:

    Wervel Wind schreef op 21 september 2016 11:53:

    [...]
    Dat hoeft niet, het kan in het orderboek hebben gezeten voor een enkel model.

    Dan krijgt het orderboek nu een uplift naar global en meer modellen.
    Zou kunnen, maar is niet waarschijnlijk. De contracten worden gesloten voorafgaand aan het ontwikkeltraject. Waarom zou Subaru het zo onhandig hebben aangepakt om eerst 1 model er uit te pakken en niet gelijk de hele bubs uit te onderhandelen (met zowel Harman als TomTom, die opeens in 2014 veel vriendelijker voor elkaar werden). Wat Wies opmerkt over de manier van bekend maken van deals illustreert alleen maar de gigantische verwarring die TomTom met hun IR-beleid veroorzaakt. Dus "de markt" snapt het gewoon niet.

    Normaal gesproken zou ik de volgende mail naar ir@tomtom.com sturen, waar je gewoon een normaal, duidelijk antwoord op zou mogen verwachten bij een zichzelf respecterend beursgenoteerd bedrijf. Maar ik was niet plan om me nog langer te laten schofferen door de huidige bezetting van die post bij TomTom!

    Dear miss Grubesic,

    There seems to be a lot of confusion around your press release at the middle of the day (why?), with respect to the selection of TomTom by Subaru. Is this deal a "new" deal like the Volvo deal starting deliveries in 2019 that will be part of the orderbook announcement at the Paris motorshow? Or has this deal already been incorporated in earlier orderbook announcements, as one would expect from the fact that deliveries in the USA will start as early as 2017?

    Could you please clarify?

    As always waiting for answers that never come to questions to ir@tomtom.com.

    Xynix
  14. [verwijderd] 21 september 2016 12:13
    quote:

    mjmj schreef op 21 september 2016 11:59:

    [...]

    Jazeker, ze hebben al een paar 100-duizend aandelen op de markt gegooid.
    OK, en die aandelen hebben ze eerst van iemand geleend?

    Waarom zijn die mensen van Haitong (Marshall Wace) zo hardnekkig bezig met het shorten van TomTom? Blijf het onbegrijpelijk en opmerkelijk vinden..

    Het gaat bij TomTom immers om een relatief klein en lokaal fondsje. En dan ook nog om een stevig ondergewaardeerd fondsje.

    Vreemd. Heel vreemd...

  15. PGV 21 september 2016 12:17
    quote:

    Paulus29 schreef op 21 september 2016 12:13:

    [...]

    OK, en die aandelen hebben ze eerst van iemand geleend?

    Waarom zijn die mensen van Haitong (Marshall Wace) zo hardnekkig bezig met het shorten van TomTom? Blijf het onbegrijpelijk en opmerkelijk vinden..

    Het gaat bij TomTom immers om een relatief klein en lokaal fondsje. En dan ook nog om een stevig ondergewaardeerd fondsje.

    Vreemd. Heel vreemd...


    Zolang ze er goud geld aan blijven verdienen, blijven ze TT dumpen.
  16. [verwijderd] 21 september 2016 12:18
    quote:

    xynix schreef op 21 september 2016 12:12:

    [...]
    Zou kunnen, maar is niet waarschijnlijk. De contracten worden gesloten voorafgaand aan het ontwikkeltraject. Waarom zou Subaru het zo onhandig hebben aangepakt om eerst 1 model er uit te pakken en niet gelijk de hele bubs uit te onderhandelen (met zowel Harman als TomTom, die opeens in 2014 veel vriendelijker voor elkaar werden). Wat Wies opmerkt over de manier van bekend maken van deals illustreert alleen maar de gigantische verwarring die TomTom met hun IR-beleid veroorzaakt. Dus "de markt" snapt het gewoon niet.

    HG heeft ook wel aangegeven dat het vaak om lengthy discussions gaat. Het kan in eerste instantie dus een startup order zijn geweest en dat de onderhandelingen dit jaar zijn afgerond in een global deal.

    Verklaart ook voor een deel waarom Tom2 zoveel kosten maakt vooruitlopend op de omzet, in een hoop gevallen doet men werk wat nog niet gecovered is door een contract, dus dan kan je die kosten ook lastiger deferren.
  17. [verwijderd] 21 september 2016 12:25
    quote:

    PGV schreef op 21 september 2016 12:17:

    [...]

    Zolang ze er goud geld aan blijven verdienen, blijven ze TT dumpen.
    Nee, er is wat anders aan de hand.

    Het zo hardnekkig blijven shorten van een klein, stevig ondergewaardeerd lokaal fondsje roept heel erg veel vragen op. Het is erg risicovol en dus gewoon niet logisch...

    Er MOET een andere reden zijn.
  18. [verwijderd] 21 september 2016 12:26
    Laatste zin een beetje zuur. Een simpele vraag had kunnen volstaan: maakt deze deal onderdeel uit van het woordenboek 2015 of 2016?

    Stroop of azijn?
4.714 Posts
Pagina: «« 1 ... 116 117 118 119 120 ... 236 »» | Laatste |Omhoog ↑

Neem deel aan de discussie

Word nu gratis lid van Beursduivel.be

Al abonnee? Log in

Beleggingsideeën van onze partners

Macro & Bedrijfsagenda

  1. 03 mei

    1. Chinese beurzen gesloten ivm Labor Day
    2. Aperam Q1-cijfers
    3. Bpost Q1-cijfers
    4. Credit Agricole Q1-cijfers
    5. Ontex -Q1-cijfers
    6. Brunel Q1-cijfers
    7. Heijmans €0,89 ex-dividend
    8. VS banengroei en werkloosheid april Banengroei: 243K. Werkloosheid: 3,8%. Uurlonen: +0,3% MoM volitaliteit verwacht
    9. VS inkoopmanagersindex diensten S&P april (def)
    10. VS Inkoopmanagersindex diensten ISM april (def)
de volitaliteit verwacht indicator betekend: Market moving event/hoge(re) volatiliteit verwacht