PostNL | Splitsen om onderwaardering Pakkettenbedrijf te ontsluiten

57 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Makita
3
Pakket doet ~300mln ebitda, post doet ~60mln ebitda. Pakket is inmiddels 63% vd omzet. De netto schuld is ~520mln per jaareinde.

Briefpost schijnt samen met de pakketen gesorteerd te worden en daarom kan het niet niet uit elkaar zeggen mensen. Is dat nou zo? Waarom kan de pakkettak niet separaat door en verleend het de huidige sorteerdiensten aan de posttak. Ook mbt personeel is al helder wie waar werkt (2 aparte cao’s).

Dit scenario zou veel beurswaarde toevoegen. En de posttak staat sterker tegenover de politiek/ACM.. Lijkt mij een betere situatie voor iedereen. HV en RvC blijft achter bij de posttak. Pim of iemand anders doet de Pakkettentak.

Waarde brieven zal 4x ebitda zijn, dus~240mln.
Waarde pakketten zal zeker 10x ebitda zijn, dus ~3mrd (incl de 520mln net debt), kan ook meer worden.

Totaal min. 5,5 euro per huidig aandeel.
Makita
0
Even een apart draadje om hier apart over te discussiëren. Tot nu toe geen redenen gehoord waarom dit niet kan. O.a. brievenbuspakketten en sorteren brieven kunnen via SLA prima doorgaan op de huidige wijze.
Toekomstbeeld
0
Brede bezorgmarkt is nr 1 reden.

2de is de uitwisseling van overtollig personeel bij briefjes naar parcels.

3de is dat postnl op arms length aangestuurd (bestuurd zo u wilt) wordt door economische zaken iov de politiek.

4 is dat postnl een cash cow is voor de overheid (belastingen winst en loon) en dat niemand iets wil veranderen.






Makita
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 2 november 2020 21:34:


Brede bezorgmarkt is nr 1 reden.

2de is de uitwisseling van overtollig personeel bij briefjes naar parcels.

3de is dat postnl op arms length aangestuurd (bestuurd zo u wilt) wordt door economische zaken iov de politiek.

4 is dat postnl een cash cow is voor de overheid (belastingen winst en loon) en dat niemand iets wil veranderen.


Reden 2 kan doorgaan na splitsen, er is wel of geen werk lijkt mij bij pakketten. Redenen 3 en 4 zouden we niet hoeven pikken als aandeelhouders ;-)


Wat was de brede bezorgmarkt ook al weer?
Massa
1
Separaat doorgaan betekent een juridische ontvlechting met alle formele voetangels en klemmen van dien. Veel belanghebbers met verschillende belangen. Is er een AVA voor nodig ? Wat wordt de "overname" apetite voor pakketten na de ontvlechting ? In welk vehikel blijft Post achter en van wie is dat dan ?

Het lastige is dat Postnl enerzijds een zelfstandig en commercieel bedrijf ( Pakketten) is en anderzijds een ouderwetse "nuts" voorziening, met regels en prijsvoorschriften en andere overheidsbemoeienis (Post)

Een soort van vuilnisophaaldienst die daarnaast de brandweertaken moet uitvoeren.
Makita
0
quote:

Massa schreef op 2 november 2020 21:48:


Separaat doorgaan betekent een juridische ontvlechting met alle formele voetangels en klemmen van dien. Veel belanghebbers met verschillende belangen. Is er een AVA voor nodig ? Wat wordt de "overname" apetite voor pakketten na de ontvlechting ? In welk vehikel blijft Post achter ?

Het lastige is dat Postnl enerzijds een zelfstandig en commercieel bedrijf ( Pakketten) is en anderzijds een ouderwetse "nuts" voorziening, met regels en prijsvoorschriften en andere overheids bemoeienis (Post)

Een soort van vuilnisophaaldienst die daarnaast de brandweerteken moet uitvoeren.

Ja het is veel werk. Maar er zijn veel gecompliceerdere voorbeelden. Bij PostNL is het redelijk straightforward en er is nogal wat waarde om ontsloten te worden! We hebben het over ~1,5mrd euro’s... Ja moet via AVA maar daar stemmen de aandeelhouders. Het zal de kunst zijn om het op de AvA agenda te krijgen. Kan met 1% vd aandelen. Het is de kunst om de pakketten in een NewCo te zetten, de rest vd gereguleerde activiteiten incl. RvC blijft in takt bij PostNL. De aandelen vd NewCo uitdelen aan de PostNL aandeelhouders en niet zo als bij TNT nog 30% bij PostNL houden. Maximaal ontvlechten wat mij betreft.
Massa
0
Dat zijn er dus 5 miljoen. Zijn die bij elkaar te organiseren ? Dan moet er nog een uitgewerkt plan komen met allerlei toetsen. Wie gaat zo'n kar trekken ? Is er geld voor. Je weet, een idee is 1 % inspiratie en 99 % transpiratie
Makita
0
quote:

Massa schreef op 2 november 2020 21:59:


Dat zijn er dus 5 miljoen. Zijn die bij elkaar te organiseren ? Dan moet er nog een uitgewerkt plan komen met allerlei toetsen. Wie gaat zo'n kar trekken ? Is er geld voor. Je weet, een idee is 1 % inspiratie en 99 % transpiratie

Dit is dagelijks werk voor PE partijen. ~1,5mrd opbrengst voor wat zweet is niet onderbetaald ;-)

Er zijn echt wel wat aandeelhouders met meer dan 1% belang in postnl.
Massa
0
Vraag is eigenlijk wie bij Postnl aan het roer zit. Is dat een min of meer autonome en vrije RvB of is het indirect toch de overheid met al z'n lakeien op belangrijke posten zoals RvC en zo
Makita
0
quote:

Massa schreef op 2 november 2020 22:02:


Vraag is eigenlijk wie bij Postnl aan het roer zit. Is dat een min of meer autonome en vrije RvB of is het indirect toch de overheid met al z'n lakeien op belangrijke posten zoals RvC en zo

Lees de statuten maar eens. Met 1% kun je iets agenderen. Wel 1/3 pvda-commissarissen in RvC maar verder gewoon een structuurvennootschap dus meeste stemmen gelden. Alleen als je iets aan de briefpost gaat doen heb je met de UPD te maken en dus de ACM/politiek. Kunst is dus om dat deel ongemoeid te laten, hebben ze geen argument om dwars te liggen.
Massa
0
Je schrijft "waarom kan de pakketdienst niet separaat door " maar is de echte vraag niet of er draagvlak is om de Post dan separaat door te laten gaan en wie gaat daar dan de eigenaar van worden ? Maw wie heeft zin in die lasten en lusten ?
Makita
0
quote:

Massa schreef op 2 november 2020 22:17:


Je schrijft "waarom kan de pakketdienst niet separaat door " maar is de echte vraag niet of er draagvlak is om de Post dan separaat door te laten gaan en wie gaat daar dan de eigenaar van worden ? Maw wie heeft zin in die lasten en lusten ?

Dat blijft achter in het huidige beursgenoteerde PostNL (met de dagelijks wisselende aandeelhouders) onder het wakende oog van Herna Verhagen en onder toezicht van de voltallige RVC en de ACM. Geen enkel probleem, dat doen ze nu ook.
Massa
0
Oke , snap ik maar dan stel je Burgermeester en Wethouders van Postnl voor om 80 % van hun gemeente definitief af te staan en met de rest door te gaan modderen ? Hoe zouden ze daar ooit zin in kunnen krijgen ?
Massa
0
En in welke entiteit en onder welk bestuur met aandeelhouders gaat dan Pakketten verder ?
Makita
0
quote:

Massa schreef op 2 november 2020 22:30:


En in welke entiteit en onder welk bestuur met aandeelhouders gaat dan Pakketten verder ?

Nieuw op te richten bedrijfstructuur met een eigen beursgang. Huidig management pakketten kan daar een rol in hebben.
Makita
0
quote:

Massa schreef op 2 november 2020 22:29:


Oke , snap ik maar dan stel je Burgermeester en Wethouders van Postnl voor om 80 % van hun gemeente definitief af te staan en met de rest door te gaan modderen ? Hoe zouden ze daar ooit zin in kunnen krijgen ?

Omdat de aandeelhouders daar voor kiezen. Het is 63% vd activiteiten. Bovendien zou het voor Herna een mooie exit kunnen zijn waar zij als CEO de onderwaardering bij postnl heeft ontsloten. Op eigen kracht!
Kester
0
Ik ben voor. De briefjes verkopen aan de staat en klaar. Binnen nu en 3 jaar alsnog die 5,75 cashen die de pakketendivisie waard is.
Makita
0
quote:

Massa schreef op 3 november 2020 09:25:


Goeie antwoorden Makita, hoe nu verder ?

Eerst nieuwe postwet er doorheen (nu in 2de kamer), daarin worden de regels mbt overname van de UPD houder bepaald. Huidige voorstel is dat de UPD houder een eigen NL BV moet blijven. Dat is in bovenstaand plan dus geen probleem.


Daarna 4,95 mln aandelen achter dit plan krijgen. Ca. 50 grote particulieren kan ook en dan een brief aan RvB en RvC sturen met een kopie naar RTLZ oid. Beetje wat je bij vastned zag laatst.
57 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 feb 2021 12:53
Koers 3,485
Verschil -0,037 (-1,05%)
Hoog 3,517
Laag 3,430
Volume 2.620.946
Volume gemiddeld 5.546.420
Volume gisteren 5.142.375

Brussel real time stocks quotedata by Euronext. Other real time EU stocks, by Cboe Europe Ltd.; US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront