Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TomTom: kort door de bocht

TomTom: kort door de bocht

Ik ben druk als een klein baasje vandaag, maar loop toch graag even met u door de ultrakorte presentatie van TomTom van vanochtend.

De koers reageert goed op de kwartaalcijfers van de navigatiespecialist. Mooie verrassing is de omzetsprong bij Automotive van 32%. Dat de Consumer-tak steeds minder omzet draait door de straks overbodige PND-kastjes is genoegzaam bekend. 

Korte presentatie

Bijzonder is de korte presentatie van TomTom op haar website inzake de KW1-cijfers. In slechts 5 sheets wordt het kwartaal becommentarieerd. CEO Goddijn krijgt van de retailbeleggers nogal eens het verwijt dat hij te weinig doet om zijn aandeel aan te prijzen. Hij lijkt zich daar weinig van aan te trekken. 

Ik laat u hieronder de vijf sheets zien.

We beginnen met enkele operationele hoogtepunten, waaronder de acquisitie van het Berlijnse Autonomos.  

 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen

 

De Traffic service begint aardig te groeien, en hier zien we het big data verhaal van TomTom aardig terugkomen. Steeds meer steden maken gebruik van TomTom's informatiesysteem. 

Inmiddels krijgt TomTom al feedback van 500 miljoen (!) contactpunten, waardoor de contouren van TomTom als bigdata-verzamelaar steeds duidelijker worden. Hoewel TomTom op allerlei gebieden ijzers in het vuur heeft, vind ik die databank die TT straks (of eigenlijk nu al) heeft, één van de waardevolste assets.

 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Dan de kale cijfers. Die omzet kalft maar af, maar een kniesoor die daar op let. De grote orders die binnengehaald zijn voor de navigatiesoftware moeten veelal nog materieel worden. 

Ondertussen keek de markt vooral naar de negatieve spiraal waar de Consumer tak in zit. Dom dom, want de groei zit aan de andere kant van het bedrijf. 

 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Gisteravond presenteerde IBM de kwartaalcijfers. Ook IBM poogt, in dan met wat grotere bedragen, te transformeren van een hardware- naar een software-bedrijf. Hardware wordt in veel gevallen een commodity, echte toegevoegde waarde kan je leveren via software. 

TomTom is aardig op weg, inmiddels is 60% van de omzet afkomstig van software. Dat is niet per se heel goed nieuws natuurlijk, want dat hoge percentage ontstaat vooral door de terugval van de PND-kastjes. 

 

 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

De grote verrassing zit 'm tenslotte bij Automotive. Dat stijgt flink doordat de autoverkopen in de lift zitten, en er meer nieuwe modellen met TomTom-materiaal op de markt zijn gekomen. 

Gezamenlijk groeiden Automotive, Licensing and Telematics met 14% op jaarbasis, wat in de buurt is van de 15% die men voor ogen heeft. 

 

 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

En dat was het al weer. De groeten allemaal en tot de volgende keer, lijkt TT te zeggen. 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen

Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Een paar opmerkingen dan nog. De overnamesom van Autonomos kunnen we afleiden uit deze sheet: 14,9 miljoen euro. Ik geloof niet dat er nog iets anders is gekocht dit kwartaal. 

 

 

Lijstje AEX AMX en AScX fondsen
Klik op het plaatje voor een grote versie

 

Bijkomend voordeel is dat de winstgevendheid van de behaalde omzet door de omruil van software naar hardware steeds verder omhoog gaat. Inmiddels is die brutomarge 62%, vorig jaar was dat 57%.

Hoewel de cijfers op het eerste gezicht weinig verheffend ogen, zitten er onderliggend dus best een paar aardige elementen in.

Het omzetdoel van een miljard euro is nog steeds ver weg, voor dit jaar rekent men op 925-950 miljoen euro, maar de reuring in de Autonomous Driving markt maakt veel goed.

Frisse tegenzin

Uit de ultrakorte presentatie leid ik af dat TomTom eigenlijk liever helemaal geen (kwartaal)cijfers zou publiceren. Het leidt af, legt de focus op de korte termijn en is ook gewoon veel werk.

Veel TomTom-volgers wachten op én verwachten een overname van het bedrijf, maar misschien moeten we wel eerder denken aan een soort buy-out op termijn van de grootaandeelhouders.

Als ze een financier kunnen vinden (strategische partij wellicht) die samen met hen het bedrijf van de beurs wil halen, zijn ze van een hoop gezeur af. Kortom, er zit op alle manieren fantasie in TomTom. Precies zoals we het graag willen. 

Inberg heeft een longpositie in TomTom


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 19 april 2017 19:39
    Als ze een financier kunnen vinden (strategische partij wellicht) die samen met hen het bedrijf van de beurs wil halen, zijn ze van een hoop gezeur af.

    Ja Nico zoiets had ik ook al in gedachten. Zijn ze van die stomme beurs af wat inderdaad alleen maar geld en veel tijd kost.

    Nico bedankt maar weer voor je bijdragen.
    Gr.
  2. JLE2 19 april 2017 20:13
    "Als ze een financier kunnen vinden (strategische partij wellicht) die samen met hen het bedrijf van de beurs wil halen, zijn ze van een hoop gezeur af"
    Daar hadden ze aan moeten denken vóórdat ze geld op gingen halen dmv een beursgang. Nu meneer teveel kritische vragen krijgt (oa op het dubieuze optie-beloningsbeleid en zijn hedgefunds-vrindjes in Londen) vinden ze de presentaties en vragen maar lastig. Arrogantie ten top !
    Ik zou zeggen : Goddijn , koop je hut snel terug voor 20 euro samen met je maatjes en ga dan lekker je gang verder.
    Zo niet , dan blijf je te maken hebben met ontevreden aandeelhouders welke steeds vervelender voor je gaan worden. De aandeelhouders ,welke je tent al een keer hebben gered van de ondergang , weet je nog ...?(emissie)

5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links