Zaterdag stond ik in de supermarkt met het wekelijkse lijstje in mijn handen te zoeken naar kamillethee. Van Zonnatura, kon ik uit de ernaast vermelde hiërogliefen opmaken.
Zonnatura is van Wessanen, dat wist ik. Nu heeft Albert Heijn niet meer een aparte hoek voor biologische artikelen, maar plaatst ze deze tussen de gewone artikelen.
Ik ben een boerenjongen en allergisch voor het woord biologisch. Alles wat tegenwoordig biologisch is, was vroeger gewoon naturel. Misschien ben ik ouderwets, maar al die kretologie op die producten doet me helemaal niks.
Helemaal nu Rosanne Hertzberger, iemand met verstand van zaken, onlangs eerlijk verteld heeft dat die vermaledijde E-nummers juist goed voor ons zijn.
Zonnatura en Clipper
Enfin, wat ik wilde vertellen: naast de Zonnatura thee stond een heel assortiment Clipperspullen. Niet een beetje, nee, de hele santekraam. Clipper is ook van Wessanen.
Enfin, om een kort verhaal lang te maken: Wessanen is al aardig ingeburgerd bij Appie. Ook nog op ooghoogte, de beste positie, en dat moet terug te zien zijn in de omzetcijfers.
Groei viel licht tegen
In het tweede kwartaal viel de groei echter wat tegen, zeker ten opzichte van het sterke eerste kwartaal. De organische groei van de eigen merken, waar de échte kracht van Wessanen ligt, kwam met 6,5% een stuk lager uit dan in KW1 (9,2%).
De totale groei van de omzet in KW2 kwam uit op 12,7% (KW1 15,2%) en te hopen is dat dit geen glijdende schaal is. De riante financiele positie van vorig jaar is gematerialiseerd in een aantal gerichte overnames.
Dat betekent wel dat er nu weer een nettoschuld op de balans prijkt van 71 miljoen euro, met de bijbehorende rentelasten. Die overigens alweer aan het dalen is, eind vorig jaar stond er een schuld van 83 miljoen euro.
Duur en duurzaam
Wessanen blijft technisch gezien een vrij duur aandeel, als ik kijk naar de onderliggende winst per aandeel. Dit kwartaal verdiende het evenveel als vorig jaar, met een veel hogere omzet.
Hier en daar zaten wat kosten verstopt waardoor een hogere winst er nog niet meteen uitkomt. De officiele koerswinstverhouding blijft daarmee hoog, zo tegen de dertig. Er zijn echter wel een paar redenen die de huidige waardering min of meer rechtvaardigen. Ten eerste is er het groeimodel. De markt waarin Wessanen zich gemanoeuvreerd heeft (gezonde voeding) groeit als kool en is zelfs in Nederland nog wat achtergebleven bij de ons omringende landen.
Ten tweede zijn de grote voedingsbedrijven juist op zoek naar die groei. Als we kijken naar de prijzen die betaald worden in die sector (negen maal de omzet vorige week voor de voedingstak van Reckitt Benckiser), dan valt het met Wessanen nog wel mee. Uiteindelijk zal Wessanen wel opgesnoept worden door één van de grote jongens.
Verdere overnames?
Al met al een licht tegenvallend kwartaal, door een paar kleine tegenvallertjes en wat mindere groei dan in het sterke eerste kwartaal. Ik vermoed dat Wessanen nog steeds om zich heen aan het kijken is naar gerichte, kleine overnames om de merkenpositie te versterken.
De producten van Wessanen komen steeds meer uit de biologische hoek naar de mainstream-hoek. Dat betekent verdere groei, maar misschien ook wat margedruk straks. Zolang die groei in dit tempo doorkachelt, is er weinig aan de hand.
Alhoewel ik niet direct een fan ben van de producten die ze verkopen, vind ik het daarom wel een attractief aandeel. Vroeg ingestapt, maar helaas ook veel te vroeg uitgestapt.
Inberg heeft geen positie in Wessanen