Automotive concern Stern Groep heeft een moeizaam kwartaal achter de rug. Dit in een periode waarin de Nederlandse economie een groeiversnelling laat zien.
Bij Stern Groep, automotive retail, draait alles om auto's, of beter: mobiliteit. Het bedrijf verkoopt auto's via zijn dealernetwerk, nieuw en gebruikt, heeft een aantal schadeherstelwerkplaatsen, verhuurt auto's, heeft een omvangrijke leaseportefeuille en verkoopt ook nog (lichte) bedrijfswagens.
Consument trekt de knip, maar...
Hoewel de Nederlandse economie als een zonnetje draait, de consument weer de knip trekt en er vrolijk op los besteedt, blijft het voor Stern lastig een fatsoenlijk rendement te behalen op (vooral) autoverkoop.
Zo realiseerde Stern Groep het afgelopen halfjaar weliswaar een totale omzet van afgerond 600 miljoen euro, maar uiteindelijk resteerde onderaan de streep slechts 5,4 miljoen euro aan nettowinst. Een uiterst lage winstmarge.
Wellicht een schrale troost voor wie ooit de showroom is uitgelopen met het idee afgetroefd te zijn door een vlot babbelende autoverkoper. Stern Groep verdient amper geld op de verkoop van auto's, zeker op die van nieuwe auto's.
Bedrijfsresultaat licht omlaag
Het bedrijf had zelfs de fiscus nodig om tot een lichte verbetering van de nettowinst te behalen: op bedrijfsresultaatniveau (EBIT) was sprake van een lichte achteruitgang: 8,2 miljoen over de eerste helft van dit jaar versus 8,8 miljoen over dezelfde periode vorig jaar.
Dat lijkt nog aardig mee te vallen. Echter, indien louter naar het tweede kwartaal wordt gekeken, ontstaat er toch een somberder beeld. Dat kwartaal is duidelijk onder de maat gebleven: Stern draaide amper winst (1,2 miljoen euro).
Extra kosten die het concern het afgelopen halfjaar moest maken, drukten het resultaat. Zo kregen werknemers een loonsverhoging van 2%, werden er aanloopverliezen geleden bij recent geopende (schadeherstel) vestigingen en daalde de marge op de verkoop van auto's.
Stern Groep rekent op enige verbetering in de tweede jaarhelft, en dan vooral bij de dealers, maar stelt dat de resultaten van de strategiewijzigingen pas goed zichtbaar zullen worden in 2018 en 2019. Daarmee is 2017 niet direct als overgangsjaar te betitelen, maar dat het tijd vergt een nieuwe richting in te slaan bij een groot bedrijf als Stern Groep, is evident.
Minder dealer, meer diensten
De in 2016 uiteengezette nieuwe strategie behelst overigens hoofdzakelijk de keus om minder dealer te zijn en meer mobiliteitsconcern. Daarbij ligt de focus dus niet zozeer op de verkoop van auto's, maar het hele pakket aan mobiliteitsdiensten en -producten.
Het tweede kwartaal van Stern Groep was zwak, maar de vooruitzichten op de wat langere termijn, 2018 en verder, zijn goed. Beleggers met interesse in Stern Groep doen er goed aan hun kruit nog even droog te houden.
Vroegtijdig op de hoogte zijn van de jongste cijfers en trends? Volg ons op Twitter.
Disclaimer: Crum heeft geen positie in bovenvermeld aandeel.